Kijken, kijken, niks kopen. Je hebt een webshop maar ziet dat er bezoekers zijn die niks bij je kopen. Hoe komt dat eigenlijk?

Gemiddeld wordt maar 2% van de bezoekers van je website klant bij je. Om dit percentage te halen, moet natuurlijk wel alles kloppen. Er zijn veel aspecten waar wij rekening mee houden bij de bouw van jouw webshop:

Laadsnelheid
We vinden het allemaal vervelend om lang te wachten en willen alles direct kunnen zien. Bij een webshop is dit niet anders. Als een bezoeker langer dan 3 seconden moet wachten, kunnen ze al afhaken. Jij wilt toch ook niet in de rij staan om alleen nog maar een product in de supermarkt te kunnen zien?

Betaalmogelijkheden
De potentiële klant wil via zijn of haar favoriete betaalmogelijkheid betalen. Indien je alleen American Express zal aanbieden als betaalmogelijkheid in Nederland, zullen veel mensen afhaken.

Prijzen
Zijn jouw prijzen marktconform? Of bieden je concurrenten veel lagere prijzen?

Levertijd indicatie
Klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Is het product op voorraad? En hoe lang moeten ze er op wachten?

Vertrouwen
Vertrouwen is een heel breed begrip. De potentiële klant wil het gevoel hebben dat ze met een betrouwbare partij te maken hebben. Waar zit dit in:

  • Ontwerp
    Sluit het ontwerp van je webshop aan bij je merk of je product? Krijgt de klant een gevoel van herkenning en vertrouwen door de professionele look-and-feel?
  • Keurmerk
    Heb je een keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg? Laat deze zien, zodat de bezoekers meer vertrouwen krijgt dat het goed zit.
  • SSL verbinding
    Is er een groen slotje te zien? Of krijgt de bezoeker een dikke rode waarschuwing dat het om een “Onbeveiligde verbinding” gaat?
  • Contactinformatie
    Geef bezoekers de mogelijkheid om eenvoudig contact op te nemen voor een vraag. Het alleen al laten zien voelt meer vertrouwd, omdat er ook ook wel eens wat mis kan gaan met de bestelling.
  • Beoordelingen
    Zowel beoordelingen van producten als van je eigen bedrijf kan een boost geven aan het vertrouwen bij bezoekers. We hechten vaak waarde aan een mening van een ander.

Voldoet jouw webshop aan al deze punten? Of kunnen we jouw webshop nog optimaliseren?


Lees onze andere verhalen