We kunnen het wel, maar we doen het liever niet. Onze hersenen zijn van nature lui. We houden er niet van om hard na te denken over taken, problemen en beslissingen. Dit kost namelijk te veel energie.

Deze neiging tot gemakkelijke keuzes heeft grote invloed op ons dagelijkse leven. Veel van de beslissingen die we maken zijn instinctief in plaats van rationeel. Een klassiek voorbeeld: een dure fles wijn vinden we lekkerder dan dezelfde wijn met een lagere prijs. Ons brein denkt simpelweg: duurder is beter. Net zoals we denken dat een druk restaurant beter zal zijn dan een restaurant met lege tafels.

Maar wat moet je met deze informatie? Het antwoord is simpel: toepassen in je branding- en marketingstrategie. Door in te spelen op de instinctieve beslissingen van je doelgroep word je vaker gekozen.

Wij houden daarom in onze projecten deze 4 principes aan:

  1. Houd het simpel – less is more – dit maakt het voor mensen makkelijker om snel beslissingen te nemen.
  2. Zorg ervoor dat je opvalt – maak je merk opvallend en gedenkwaardig, zodat mensen even stoppen om erover na te denken.
  3. Creëer content die emoties oproept – omdat aankoopbeslissingen instinctief genomen worden moet je op die emoties inspelen
  4. Gebruik beeldmateriaal – visuele inhoud is makkelijker te verwerken dan tekst.

En tot slot, als je een kat ziet zwemmen, heb dan een beetje medeleven 😉