Je houdt van rood. Je iPhone hoesje is rood. Je sneakers zijn rood. Je drinkt Red Bull. Dus de kleur van je logo moet natuurlijk ook rood worden… of toch niet?

Elke kleur heeft een eigen betekenis en persoonlijkheid. Dus de juiste kleur kiezen voor je huisstijl kan je merk versterken of juist afzwakken.

Blauw en groen hebben een serieus en kalmerend effect, terwijl geel je een vrolijk gevoel geeft (en je hongerig maakt!). Naast positieve gevoelens kunnen kleuren ook negatieve associaties oproepen. Zo staat rood voor warmte, energie en passie, maar ook voor gevaar en agressie.

De reden dat bedrijven logo’s hebben, is omdat mensen beelden beter onthouden dan tekst. Kleur verhoogt merkherkenning tot wel 80%. Door de juiste kleur in te zetten op de juiste plaats geven we je potentiële klanten een visuele hint over wat aan ze verkocht wordt en door wie.

  • Dus wat is de persoonlijkheid van jouw merk? Dat kunnen we bepalen aan de hand van 6 vragen:
  • Geslacht: is mijn merk traditioneel mannelijk of vrouwelijk?
  • Toon: is mijn merk speels of serieus?
  • Waarde: is mijn merk luxueus of betaalbaar?
  • Tijd: is mijn merk modern of klassiek?
  • Leeftijd: is mijn merk jong of volwassen?
  • Energie: is mijn merk luid of ingetogen?

Nu we weten wat je persoonlijkheid is, kijken we ook nog naar hoe je binnen je branche valt. Zo kiest de financiële sector vaak voor blauw en agricultuur juist voor groen. We kunnen hier veilig in meegaan of juist een risico nemen en je eruit laten springen.

De conclusie? Er is geen kleur die een automatisch succes garandeert voor je merk, maar de verkeerde kleur kiezen kan betekenen dat je door je doelgroep over het hoofd gezien wordt.