De afgelopen decennia hebben we de ontwerpstijlen in een golfbeweging zien veranderen. Vooral in logo design zie je deze trends goed naar voren komen.

Met de komst van software zoals Photoshop, kregen designers de mogelijkheid om met slagschaduwen en highlights te werken. We zagen chromen schilden, leren achtergronden en glimmend kunststof voorbijkomen. Na een aantal jaar keerde het tij, alles werd platgeslagen. Het moest zo simpel mogelijk – less is more: Flat Design was geboren. Dit werd opgevolgd door Material Design, waarbij juist weer wat subtiele schaduwen en kleurverlopen werden geïntroduceerd. Je kreeg het idee dat je de elementen zo van je scherm kan pakken.

De volgende golf kwam eraan: Brutalisme. Weer terug naar het simpele, maar nu met knallende kleuren en een ruwe, brutale look. Deze stijl heeft nog maar net zijn intrede gedaan, of we zien de volgende trend alweer aankomen. In 2024 zal het draaien om Maximalisme: more is more. Het omarmen van overdaad, complexiteit en een explosie van kleuren en patronen. Deze stijl zal zorgen voor originele logo’s met sierlijke details, die een verhaal vertellen.

Betekent deze verandering dat je nu ook halsoverkop het logo van je organisatie op de schop moet nemen? Nee, zeker niet! Je logo is het gezicht van je organisatie, het draait om herkenbaarheid. Zodat iedereen in één oogopslag ziet: dit zijn ze. Maar een refresh of rebrand kan wel heel positief uitpakken, zodat je relevant blijft of zelfs nieuwe markten en doelgroepen kan gaan aanspreken.

Dus hoe staat jouw organisatie ervoor? Ben je toe aan een update en hoever durf je dan te gaan? Ons advies: ga niet domweg mee met de laatste trend, maar kijk goed naar wat aansluit bij jouw markt en doelgroep.