Is jouw bedrijf een merk? Ik zeg: “Jazeker! Een merk ben je meteen al, vanaf je eerste factuur.”

Bij een merk denken de meeste mensen meteen aan consumentenproducten, zoals Nike en Philips, of aan bedrijven zoals McDonalds en Spotify. Daardoor wordt de aanname gedaan dat je pas een merk bent wanneer je bedrijf groot is geworden en wereldberoemd is (of op z’n minst nationale naamsbekendheid heeft). Maar een merk is niets anders dan alle soorten tekens die de ene onderneming onderscheidt van andere ondernemingen.

Met deze tekens bedoelen we o.a. het logo, beeldmateriaal, tone-of-voice, kleur, grafische elementen… Alles samen bepaald de persoonlijkheid / het gezicht van je bedrijf – dit is je merk.

Het verschil tussen merken en merken – oftewel tussen de grote namen en veel andere bedrijven – is hoe ze hun merk inzetten. Door te zorgen dat je merk een goed, samenhangend verhaal verteld over je bedrijf kan je hem inzetten als kracht en flirten met het publiek dat je wilt bereiken. Zo creëer je fans met je merk en zorg je dat mensen naar jou komen i.p.v. dat je achter ze aan moet jagen. Daarvoor hoef je niet wereldberoemd te zijn.

Wat ga jij doen nu je weet dat je bedrijf een merk is? Hoe ga jij met je merk flirten en fans creëren?